Opublikowano: 30 grudnia, 2022

Przeczytasz w 4,1 min

Co musisz wiedzieć o nadchodzącym obowiązku założenia PUE ZUS?

Od 2023 roku konto na platformie PUE ZUS będzie obowiązywało każdego płatnika składek. Do tej pory profil musieli mieć przedsiębiorcy, którzy rozliczali w tej instytucji więcej niż 5 osób. Przeczytaj, czym dokładnie jest ten system, jak można się w nim zarejestrować oraz jakie korzyści wynikają z tego udogodnienia?

Czym w ogóle jest PUE ZUS?

PUE ZUS, czyli Platforma Usług Elektronicznych ZUS to nowoczesny system internetowy stworzony na zlecenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który jest udostępniany przez przeglądarkę internetową wszystkim płatnikom składek. Warto wiedzieć, że powstał on, aby umożliwić wszystkim osobom zainteresowanym, na załatwianie problemów dotyczących ZUS-u bez wychodzenia z domu (czyli online). Profil na platformie PUE ZUS mogą założyć osoby fizyczne, ale aby potwierdzić wiarygodność profilu muszą mieć skończone 13 lat.

Warto wiedzieć, że w przypadku płatnika, który określany jest jako osoba fizyczna i ma on osobowość prawną, istnieje możliwość utworzenia konta dla samego siebie ewentualnie może on przekazać pełnomocnictwo innej osobie (m.in. pracownikowi biura rachunkowego). Co więcej, ten system został stworzony w taki sposób, aby przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, miał automatycznie przypisaną funkcję płatnika. Zwłaszcza gdy jego dane osobowe są identyczne z tymi, które podał, zgłaszając się jako płatnik składek.

Z kolei w sytuacji, gdy osoba prawna (bądź jednostka organizacyjna) nie ma osobowości prawnej, to ten podmiot chcąc założyć konto na PUE ZUS, musi ustanowić swojego pełnomocnika (np. pracownika biura rachunkowego) lub musi on wykonywać działania poprzez swoich przedstawicieli (ustawowych lub statutowych).

Platforma Usług Elektronicznych ZUS jest udostępniona:

  • przedsiębiorcom, którzy są płatnikami składek;
  • osobom ubezpieczonym, czyli pracownikom, zleceniobiorcom itp.;
  • świadczeniobiorcom, czyli emerytom, rencistom itd.;

Warto pamiętać, że od początku przyszłego roku (czyli od 01.01.2023 r.) wszyscy właściciele działalności gospodarczych są zobligowani, aby posiadać profil w systemie PUE ZUS – niezależnie od tego, czy zatrudniają oni pracowników, czy też pracują na własną rękę. Jeżeli przedsiębiorca nie dostosuje się do tego obowiązku, to ZUS samodzielnie założy takiej osobie konto na swojej platformie.

Jak założyć profil na PUE ZUS?

Sposobów rejestracji na PUE ZUS jest wiele, jednak osobista wizyta w placówce nie jest konieczna. Chyba że nie posiadają one profilu zaufanego ePUAP, czy też bezpiecznego podpisu elektronicznego. Dlatego na platformie informacyjnej można stworzyć profil poprzez:

  • wykorzystanie Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP, oznacza to, że można użyć login.gov.pl, który stosuje się do profilu zaufanego lub e-dowodu;
  • wykorzystanie bezpiecznego podpisu elektronicznego, który weryfikowany jest kwalifikowanym certyfikatem;
  • wykorzystanie bankowości internetowej – jest to sposób przeznaczony dla osób korzystających z bankowości elektronicznej takiej jak: PKO Bank Polski, BOŚ Bank, Millennium, Citi Handlowy, ING Bank Śląski; należy wiedzieć, że w przypadku braku możliwości rejestracji użytkownika poprzez swój bank na platformie PUE ZUS, zostanie on poinformowany o tym komunikatem wskazującym błąd;
  • założenie profilu niezaufanego – ta sytuacja wiąże się z dużymi ograniczeniami podczas funkcjonowania platformy, dlatego wymaga ona potwierdzenia w sposób fizyczny, czyli osobiście, bezpośrednio w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych przy pomocy dokumentu tożsamości;

Jakie korzyści wynikają z korzystania z PUE ZUS?

Każdy przedsiębiorca zalogowany na platformie PUE ZUS przede wszystkim zyskuje wgląd w elektroniczne zwolnienia osób zatrudnionych w swojej działalności gospodarczej. Dodatkowo może on kontrolować stan konta oraz należne składki płacone na rzecz ZUS-u. To również praktyczny dostęp do informacji na temat osób ubezpieczonych, które zostały zgłoszone przez płatnika. Co więcej, przedsiębiorca korzystający z PUE ZUS może korzystać z programu e-PŁATNIK, jak i może generować liczne wnioski oraz deklaracje ZUS DRA. To także poprzez tę platformę ma on sposobność na stałą komunikację z ZUS-em oraz do bezpośredniego wglądu pism otrzymanych z tejże instytucji, w tym może wprowadzić korektę dokumentu RUD lub może dokonać import spisu wykonawców oraz umów.

W razie szczegółowych pytań odnośnie do PUE ZUS można zaczerpnąć informacji u profesjonalistów, czyli pracowników biura rachunkowego – Effepro. To miejsce specjalizuje się w świadczeniu usług przedsiębiorcom różnego rodzaju. Wystarczy wypełnić formularz kontaktowy, zadzwonić lub bezpośrednio udać się do siedziby tej placówki. Nie czekaj i skorzystaj z ich porad już dziś!

Sprawdź także: Jakie czynności musi wykonać ryczałtowiec, zamykając bieżący rok w swojej firmie?

Jadwiga
Effepro
Polecane posty
Potrzebujesz wsparcia?
Sprawdź nasze startup’y: