Podpis kwalifikowany to elektroniczna metoda weryfikacji tożsamości. Jest on powszechnie wykorzystywany do sygnowania dokumentów i dopełniania formalności handlowych, urzędowych oraz prywatnych. Co jeszcze warto wiedzieć o elektronicznym podpisie kwalifikowanym?
Czym jest elektroniczny podpis kwalifikowany
Rozwiązania takie jak podpis kwalifikowany znacznie ułatwiają działanie na rynku i prowadzenie własnego biznesu. Nie jest to jednak tak nowe rozwiązanie, jak mogłoby się wydawać. Podpisu kwalifikowy oraz jego funkcjonowanie zostało opisane w ustawie o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (z dnia 5 września 2016 r.).
Czym dokładnie jest podpis kwalifikowany?
To forma elektronicznego podpisu, który nie wymaga sygnowanie fizycznej kopii dokumentu. Użycie podpisu kwalifikowanego ma taką samą moc prawną jak tradycyjny podpis, umieszczony na papierze.
Czy podpis kwalifikowany jest bezpieczny?
Jest to rozwiązanie niezwykle wygodne i szybkie. Złożenie podpisu kwalifikowanego za każdym razem musi zostać potwierdzone certyfikatem kwalifikowanym. Właśnie w ten sposób tożsamość osoby, która sygnuje dany dokument lub oświadczenie zostanie zweryfikowana i potwierdzona.
Wiele osób zastanawia się nad tym czy podpis kwalifikowany jest bezpieczną formą podpisywania dokumentów. Zdecydowanie tak – wspomniany certyfikat kwalifikowany (niezbędny do złożenia podpisu) jest odpowiednio przechowywany i zabezpieczony przy pomocy odpowiedniej aplikacji, a w niektórych przypadkach szyfrowany na urządzeniu.
Dzięki temu wielu specjalistów wskazuje, że posługiwanie się podpisem kwalifikowanym może być określone jako bezpieczniejsze niż posługiwanie się odręcznym podpisem. Dlaczego? Elektroniczny podpis i certyfikat kwalifikowany są przynależne do danej osoby. Znacznie minimalizuje możliwość fizycznego podrobienia sygnatury, które jest także trudne do udowodnienia.
Jak uzyskać podpis kwalifikowany
Czy uzyskanie podpisu kwalifikowanego jest trudne? Nie, choć wymaga odpowiedniego przygotowania. Aby móc posłużyć się swoim podpisem kwalifikowanym, trzeba posiadać:
- certyfikat kwalifikowany,
- klucz publicznego i prywatny,
- dedykowany czytnik,
- zainstalowany program do składania podpisu.
Żeby uzyskać podpis kwalifikowany, trzeba wykupić pakiet u certyfikowanego dostawcy. Jak ich znaleźć? Kompletna lista jest dostępna na stronie Narodowego Centrum Certyfikacji.
Trzeba przy tym zaznaczyć, że inaczej niż w przypadku składania podpisu przy pomocy profilu zaufanego, podpis kwalifikowany jest funkcjonalnością odpłatną. Na jego korzyść przemawiają jednak szersze możliwości użycia. Zestaw niezbędnych narzędzi, który zawiera kartę kryptograficzną (z certyfikatem kwalifikowanym), czytnik i niezbędne oprogramowanie zamyka się w granicach kilkuset złotych. Podpis kwalifikowany zachowuje ważność przez rok lub dwa lata. Po tym czasie można go odnowić.
Podpis kwalifikowany – kiedy można z niego korzystać
Podpis kwalifikowany umożliwia sygnowanie pism i dokumentów urzędowych oraz wszelkich dokumentów związanych w obrotem gospodarczym. Można korzystać z niego podpisując:
- umowy cywilno-prawne,
- deklaracje podatkowe,
- sprawozdanie finansowych KRS,
- faktury elektroniczne,
- formularze potwierdzające naszą tożsamość podczas elektronicznej komunikacji z urzędami,
- inne dokumenty, np. odnoszące się do uczestnictwa w przetargach.
Główną zaletą korzystania z podpisu kwalifikowanego jest możliwość szybkiego, bezpiecznego i wygodnego uwierzytelnienia na odległość. To przede wszystkim bardzo przydatne narzędzie w rękach przedsiębiorcy czy handlowca.
Sprawdź także: Biuro rachunkowe, któremu możesz zaufać. Na co zwracać uwagę przy zawieraniu współpracy