• Opublikowano 4 listopada, 2022
  • Przeczytasz w 4 min

Jadwiga

Specjalistka ds. księgowości i rozliczeń podatkowych

Spis treści:

Przedsiębiorca a umowa zlecenie – co musisz o tym wiedzieć?

Czasami zdarza się, że właściciel działalności gospodarczej wykonuje również czynności w związku z podpisaną przez niego umową zlecenie. Taka sytuacja automatycznie powoduje, że zaczyna się on zastanawiać – ile i jakie składki powinien opłacać. Wynikające z kontraktu? Czy te w związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa? Jak więc właściwie działać? Przeczytaj i dowiedz się już dziś!

Praca wykonywana na umowę zlecenie przez przedsiębiorcę – co w takiej sytuacji jest ważne?

W chwili, gdy właściciel przedsiębiorstwa podpisuje umowę zlecenie, musi skupić się na formie wypełnienia zapisanych w kontrakcie czynności. Dlatego może być ona wykonywana na dwa sposoby – albo w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lub poza nią. Warto wiedzieć, że w sytuacji, gdy zadania przeprowadzane w związku z podpisaną umową zlecenie, są identyczne, co czynności wykonywane z uwagi na prowadzenie własnego przedsiębiorstwa – właściciel zobowiązany jest, aby wystawić zleceniodawcy tylko fakturę. Z kolei działania, które mają inną specyfikę, niż te realizowane przez firmę muszą być potraktowane, jako tzw. przychód w związku z osobistym wykonywaniem zadań.

Jak w tym przypadku kształtuje się ulga na start i preferencyjny ZUS?

Dla początkujących przedsiębiorstw polski rząd opracował programy ułatwiające ich prowadzenie. Z tego powodu, właściciele różnych działalności gospodarczych mogą skorzystać z ulgi pod postacią – ulgi na start oraz preferencyjnego ZUS-u. Dlatego w przypadku wykonywania dodatkowych zadań może dojść do sytuacji, że wielkość opłacania składek ulegnie zmianie.

W ramach przypomnienia – program „ulga na start” opiera się na uiszczaniu opłat w ZUS-ie tylko tych związanych z ubezpieczeniem zdrowotnych. Takie rozwiązanie jest dostępne dla przedsiębiorcy tylko przez 6 (pełnych!) miesięcy kalendarzowych. Dlatego, gdy właściciel danej działalności gospodarczej zdecyduje się podpisać kontrakt na zlecenie, to w związku z obowiązującym prawem – będzie on musiał opłacać składki w związku z ową umową, ale tylko do czasu, w którym wynagrodzenie (wynikające z tejże umowy) będzie mniejsze niż 3010 złotych brutto.

Natomiast w momencie, gdy przedsiębiorca korzysta z preferencyjnego ZUS-u – czyli wartość jego składek z tytułu ubezpieczeń społecznych wynosi 30% od kwoty minimalnego honorarium – ale ma również podpisaną umowę zlecenie, będzie on podlegał podwójnemu obowiązkowi uiszczania opłat do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej i umowy zlecenie). Dlatego od wynagrodzenia uzyskanego z powodu podpisanego kontraktu, powinien mieć odliczone składki zdrowotne i społeczne. Jak również musi je dodatkowo opłacać w związku z posiadaniem własnego przedsiębiorstwa. Istnieje jednak możliwość, aby opłacać składki ZUS-owskie tylko w wyniku podpisanej umowy zlecenie, ale tylko w przypadku, gdy wynagrodzenie zleceniobiorcy będzie miało wartość nie wyższą niż minimalna krajowa. Natomiast w związku z prowadzeniem własnej działalności będzie podlegał opłacaniu ubezpieczenia zdrowotnego.

A co się dzieje w przypadku, gdy przedsiębiorcę obowiązuje duży ZUS?

Warto wiedzieć, że gdy przedsiębiorcę obowiązuje duży ZUS, to podstawa wymiaru jego składek wynosi 60% przeciętnego wynagrodzenia. Z tego powodu osoba prowadząca własną firmę, która dodatkowo pracuje na umowę zlecenie, nie musi opłacać ubezpieczenia społecznego w wyniku podpisanego kontraktu, tylko potrącona zostanie składka zdrowotna. Należy pamiętać, że w przypadku, gdy pensja za zlecenie będzie równa lub wyższa niż 60% (wspomnianego już) wynagrodzenia miesięcznego to przedsiębiorca może sam ustalić, którą składkę społeczną wybiera – czy tą opłacaną w związku z prowadzeniem swojej działalności, czy tą, która wynika z wykonywanej pracy na zlecenie.

Jeżeli gubisz się w obowiązujących przepisach prawa, a jesteś przedsiębiorcą wykonującym dodatkową pracę na umowę zlecenie – napisz do Effepro. Jest to biuro rachunkowe z warszawskiego Śródmieścia, które prowadzą osoby o dużym doświadczeniu i odpowiedniej wiedzy na temat księgowości, kadr i prowadzenia finansów. Dlatego świadczy ono usługi przydatne dla przedsiębiorców, osób fizycznych i nie tylko. Przekonaj się sam i napisz do nich już dziś! A kwestia Twoich składek (ich wielkości) zostanie Ci szybko oraz precyzyjnie wytłumaczona.

Przedsiębiorca a umowa zlecenie – co musisz o tym wiedzieć

Sprawdź także: Co musisz wiedzieć o urlopie na umowie B2B?

Polecane posty
Potrzebujesz wsparcia?
Sprawdź nasze startup’y: